Return to site

Atlantische oversteek

Kaapverdië - Suriname in 14 dagen en 8 uur

Zoals ik, heidi, eerder heb verteld ben ik niet mee gezeild van Kaapverdië naar Suriname. Tom heeft de oversteek met extra bemanning Rob gedaan en heeft mij vanaf de oceaan elke dag een update gestuurd. Voor iedereen die benieuwd is hoe Tom het heeft ervaren, hierbij het volledige overzicht! PS: ik ben nog steeds elke dag blij dat ik niet mee heb gezeild, bleek dus een goede keuze te zijn;)

Update Tom dag 2
De wind heeft ons opnieuw 133 nm verder over de Atlantische oceaan gebracht. Vandaag een tweede boom er bij waardoor de 2 voorzeilen ons mooi voor de wind slepen en de windvaan het schip op koers houdt. Als avondeten heb ik quiche met 2 soorten aardappel, wortel en chorizoworstjes gemaakt. Staat nu te garen in de omniapan. Tot morgen!

Update Tom dag 3😍😍😍
Weer 130 nm afgelegd de afgelopen 24 uur dus een vrij stabiele snelheid. Vandaag wat meer in de relaxmode aan het komen. Kleine workout, beetje opruimen, nieuw visgerei getest met een enorme paravaan waardoor de boot een knoop minder vaart en sms contact met zeilboot de incentive die 150nm voor ons vaart. Aan het eind van de dag wat regenbuitjes. De komende nacht zouden de golven moeten toenemen en meer uit het noorden komen, dat zou minder comfortabel kunnen zijn maar we wachten op de praktijk, valt misschien erg mee. Tot morgen!

Update Tom dag 4
Dag 5 heeft ons 120 nautische mijlen geschonken. Vandaag zal ik in mijn herinneringen opslaan als doorweekt en koud in mijn zeilpak de dag beginnen, niet geslapen vanwege alle buien in de nacht, nog meer buien, luisterboeken luisteren, bijslapen en 1 van de twee voorzeilen weghalen om ruime koers te te kunnen varen ivm verandering in wind. Wat brengt ons morgen?

Tom update dag 5 😍🐬⛵
Na opnieuw bijna 120 afgelegd te hebben in 24 uur heb ik zin om er al te zijn, even niet meer op zee. Zin om geen zorgen te hoeven maken over de windaan die weer moeite heeft met de golven en samen met de windaan mijzelf die weer moeite heeft met het eindeloze rollen door de golven die sinds vanmiddag uit twee richtingen achter ons komen waardoor we soms zo erg rollen dat de spinakerboom net het water niet raakt. Gelukkig zit er een kiel onder de boot heh Heidi ;-)
Ik heb vandaag de deal gemaakt dat ik na een week op zee mag gaan kijken hoever het nog is. Aftellen naar het aftellen.
We gaan voor een chille nacht en de nieuwe kans van morgen. Vaarwel!

Update Tom Dag 6 ⛵⛵⛵
De dag is voorbij en zo ook weer 123 mijl. Goede nacht gehad en opgestaan met prachtig weer. Zo warm dat je een duik wilt nemen. Gezien de nog steeds vrij hoge golven maar niet gedaan. Wel een brood gebakken en een gaatje in het momenteel niet in gebruik zijnde grootzeil ontdekt. Doordat er telkens, zo'n 30.000 keer, op dezelfde plek een stalen harpje tegen het grootzeil (onder de huik) aan kwam is er een gaatje ontstaan. In suriname maar even de schade bekijken. Ook hadden we water in de bilge. Gelukkig zoet water maar wel gemengd met ei wat zich in en om allerlij verpakkingen heeft gemengd. Dat ei was gisteren gevallen en deze resten helaas nu pas ontdekt. Het water was van onze mineraalwatertank op het aanrecht die omgevallen was. Lekker aan de schoonmaak dus deze middag!
We gaan met een mooi windje en soms nog steeds irritante zee de nacht in.
Weltrusten!

Update dag 7
Vandaag hebben we 137 mijl afgelegd. De behoefte om aan te komen wordt steeds groter, maar de nog af te leggen afstand heb ik nog niet bekeken. Dat ga ik morgen doen. Hopelijk valt het mee. De golven zijn nog steeds irritant, niet stabiel en ze laten de boot soms voelen als een rodeostier. De golven worden over 2 dagen nog hoger, hopelijk worden ze wel wat stabieler. Qua temperatuur wordt het steeds aangenamer, dus dat gaat in ieder geval de goede kant op! Wij zijn ondertussen alweer begonnen met ons wachtsysteem, dus ik ga snel slapen! Tot morgen:)

Update Tom dag 8, aftellen! We zijn officieel over de helft en dat hebben we gevierd met een bakje musli en een vers sapje. Gelukkig varen we al bijna een heel etmaal op windaan. De wind is goed maar de golven nog steeds niet. Volgens de weermodellen bereiken de golven as maandag hun hoogtepunt, nog even doorbijten dus. Momenteel staat er een soep op het vuur vol met groenten: ui, knoflook, bataat, courgette en vermicelli. Nog 900 mijl te gaan en vandaag hebben we 132 mijl afgelegd!
Tot morgen:)

Tom update dag 9
We zijn door dag 9 heen gevaren met 141 mijl, een record! Die afstand is ook wel prettig want de weermodellen voorspellen dat de wind na morgen een stuk minder wordt, dus ook minder snelheid. Het rollen went maar het rollen went ook nooit, telkens weer een onvoorspelbare beweging die een beroep doet op spieren waarvan ik het bestaat niet wist. Weer een etmaal op de windaan, pannenkoeken als lunch, een brood in de wonderpan, deze keer met kaas, ui en kruiden en er lag een beetje water in de bilge waarschijnlijk door de schroefas. Ik heb zin om er te zijn. Zeilen is mijn hobby maar vooral achter het anker zonder zeilen.
Tot morgen!

Dag 10, impressed by the ocean.
Tijdens mijn eerste wacht bewonder ik de sterrenhemel. Nog nooit heb ik zoveel sterren en zo'n heldere hemel gezien. Nog geen 15 minuten later is het niet donker maar gewoon zwart om mij heen en ik hoor alleen nog maar de golven. In de verte zie ik het oplichten van de bliksem en het lijkt alsof de zwarte wolken op knappen staan. Ik beweeg mij onrustig in de kuip, doe mijn zeilbroek aan, bereid alles voor om zo snel mogelijk zeil te minderen. Een uur later, zonder zeilbroek, zit ik weer op het brugdek en schemeren de eerste sterren weer door de nu nog grijze wolken heen. Er is geen druppel regen gevallen, enkel de wind die zich wat onrustig gedroeg. Bijzonder verschijnsel, indrukwekkend.
Vandaag een prima wind, golven op hun hoogtepunt en dus nu afnemend en een vooruizicht op wat minder wind en aankomst op zaterdag. Paramaribo here we come!
143 mijl afgelegd, nieuw recordje.
Tot morgen.

Update dag 11!
11 dagen op zee, het went. Op een gegeven moment wordt alles steeds meer normaal. Het koken, wassen, bewegen door de boot, zetten van zeilen en koers, alles went als je het maar lang genoeg doet denkt je lichaam dat het zo hoort. Ik ben benieuwd hoe het straks aan land is, vorige keer werd ik snachts landziek na 7 dagen op zee.
We varen nog steeds lekker op de windaan en zouden eigenlijk iets meer zuid moeten koersen maar dan moet 1 uitgeboomd zeil volledig weg. Het dilemma is dus omvaren of langzaam varen.
Het was een gewone nacht een gewone dag. Hoogtepunt is eigenlijk het zeil dilemma of is het toch het eten van vanavond?
Dagafstand 140 mijl, toch weer netjes!

Dag 12, de zee is blauw.
Heerlijk dagje zeilen gehad en kunnen profiteren van de mercator stroming. Dit heeft ons opnieuw een record gebracht van 152 mijl binnen 24 uur. De zee is wat vriendelijker geworden, de wind wat minder waardoor er tijd is om te spelen. Ik heb heerlijk achter de boot in het water gehangen, wat een temperatuur en nog meer wat een super mooie blauwe zee!
Nog geen land in zicht maar dat duurt niet lang meer.
Bedankt voor de leuke en lieve berichtjes vrienden/fam!
Tot morgen

Dag 13. ⛵⛵⛵
Twee weken op zee is best lang als je beseft dat de gemiddelde nederlander die twee weken heeft in de zomervakantie om zijn wel verdiende vakantie te vieren. Maar ach, had ik liever op kantoor gezeten? Ik zou het trouwens zo nog eens doen, zeker als mijn geliefde mee zou gaan. De offers van een beperkt comfort en eindeloos geslinger heffen de beloning van de oneindig diepblauwe oceaan en miljoenensterrenhemel niet op. Die beloning blijft staan en zal zich veranderen in een waardevolle herinnering. De blauwe plekken en het slechte slapen ben ik over twee weken weer vergeten.
Met nog 170 mijl in het vooruizicht was dit ons laatste volle etmaal op zee. De wind begint op te raken maar gelukkig neemt de stroming ons mee in de richting van verse rotti. Here we come!
Dagafstand 152 mijl :-D

Dag 14, land in zicht!
Vanavond komen we aan bij de uiterton van de surinamerivier. Ik had 16 dagen gerekend voor deze reis maar kan met trots zeggen dat we de oceaan hebben over gestoken in 14 dagen en een paar uur! Het leek er vanochtend even op dat we het niet zouden halen. De wind was veel minder geworden waardoor onze snelheid nog maar op 3 knopen lag inclusief 1 knoop stroming. Door het mooie weerprogramma konden we alsnog de meeste wind en stroming opzoeken waardoor we nu weer ruim 5 knopen gaan en waarschijnlijk precies op tijd bij de rivier aankomen. We moeten namelijk nog 40 mijl de rivier op, de jungle in om bij marina waterland te komen waar onze vrienden van Zeilboot Panta Rhei ons opwachten. Morgen een laatste update van een hopelijk mooie aankomst!
Dagafstand 117 mijl.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!